Qua ondersteunende werkzaamheden is er ook onderscheid tussen een interne focus (bijvoorbeeld samenwerking optimaliseren en verandertrajecten) maar zit ik ook vaak aan de klantzijde van communicatie vraagstukken (externe focus).
Ik gebruik voor beide de, door de jaren heen, zelf ontwikkelde oogmeting met 6 pijlers. Hieronder heb ik de “Commerciële Oogmeting” voor externe focus vraagstukken verder uitgeschreven.
Pijler Visie
Met deze pijler focussen we ons op het verhaal wat je naar buiten brengt en ook direct waarmee je je onderscheidt van de rest. Waarom doe jij wat je doet?
Pijler Focus
Met deze pijler kijken we naar je expertise en je doelgroep. Waar wordt je blij van en waar moet je misschien vaker “nee” tegen zeggen. Het creëert ook direct duidelijkheid voor de pijler ertegenover (samenwerken).
Pijler Spotten
Indien de eerste 2 pijlers helder zijn, kun je beginnen met spotten. Bij wie kan ik met mijn verhaal en mijn dienstverlening de meeste toegevoegde waarde bieden en waar kan ik deze partijen vinden.
*de eerste 3 pijlers zijn eigenlijk het “huiswerk”deel van de oogmeting. Nu het praktische deel.
Pijler Uitstraling
Deze pijler staat tegenover de pijler “Visie”. Practice what you preach is hier een erg belangrijk punt. Je kunt een mooi verhaal hebben, maar handel je daar ook naar. Verder kijken we naar andere touchpoints met je doelgroep.
Pijler Samenwerking
Als je focus helder is, is ook helder wat je niet doet. De samenwerking opzoeken met gelieerde partijen in de markt kan daardoor beter plaatsvinden (indien zij ook een heldere focus hebben).
Pijler Inzicht
De tegenovergestelde pijler “Spotten” viel onder het huiswerk deel. Maar hoe verhoudt zich dit in de praktijk. Welke inzichten geeft je dit en wat kun je daar vervolgens mee. Dit in combinatie met een evaluatie van alle voorgaande pijlers zet je weer scherp om opnieuw te starten met de commerciële oogmeting en bij te schaven op basis van je bevindingen.